(MAN S۲۰۰۰) S۲۰۰۰ اتوبوس مان

اتوبوس مان به ویژه مدل S 2000 طراحی بسیار ساده در عین حال شیکی دارد اما دارای امکانات منحصر به فردی می باشد؛ مانند داشتن دو یخچال درجلو و انتهای اتوبوس، آب سرد کن، سیستم سرمایشی و گرمایشی قدرتمند، کپسول آتش نشانی، جعبه کمک های اولیه، صندلی های متحرک بسیار راحت، چراغ های مطالعه با نور بسیار مناسب که در قسمت های گوناگون تعبیه شده اند. مدل MAN S 2000 این اتوبوس مجهز به دو یخچال، آب سرد کن، کولر، سیستم تهویه مناسب، کپسول آتشنشانی، جعبه کمک های اولیه و فضای حمل بار است و صندلی های بسیار راحتی را در اختیار مسافران خود قرار می دهد. اتوبوس های مدل های قدیم مان كه در ایران در مدلS 2000 موجود است دارای تعداد سرنشین 1+1+47 صندلی می باشد.

اغلب اتوبوس های مان دارای دو یخچال در عقب و جلو داشته و سیستم تهویه آن بسیار عالی و کامل است و فضای بار مناسبی نسبت به سایر رقبایش دارد. قدرت موتور مان از اسکانیا و ولوو بیشتر است اما نسبت به این دو محصول گرانتر بوده و در نتیجه حضور کمتری در بازار ایران دارد، خدمات رفاهی آن با اسکانیا و وولو تقریبا یکسان است.

ترمز اتوبوس مان S 2000 عملکرد بسیار مناسبی دارد و در کوتاه ترین زمان ممکن عکس العمل نشان می دهد در نتیجه این اتوبوس ها به راحتی می توانند در شرایط آب و هوایی بارانی در جاده های لغزنده تردد نمایند. اسکلت بندی قوی و بدنه محکم اتوبوس مان در مقایسه با سایر اتوبوس ها موجب شده است که جز بهترین اتوبوس ها قرار گیرد به طوری که از آن به عنوان بهترین اتوبوس بین شهری یاد می کنند اما از نظر مسافران در جایگاه دوم قرار دارد زیرا دارای ساختاری ساده در بخش مسافران می باشد. شرکت های مسافربری متعددی از این اتوبوس ها به منظور حمل و نقل بین شهری مسافران استفاده می کنند.

از دیگر امکانات این اتوبوس ها می توان به وضعیت بسیار عالی سوار و پیاده شدن در قسمت عقب اتوبوس اشاره نمود. همچنین شکل و فضای حمل بار آن بسیار خوب طراحی شده است به طوری که می توان مقدار بار زیادی را در فضای 13 مترمکعب گنجاند. و به دلیل سادگی و جذابیتی که دارد مورد پسند افراد زیادی واقع شده است و طرفداران زیادی دارد.

قسمت بیرونی و بدنه اتوبوس نیز به خوبی طراحی شده است و در بخش جلویی آن شیشه بلند اتوبوس قرار گرفته است که با استفاده از 6 چراغ در  قسمت بالا و پایین آن واقع شده است اتوبوس را بسیار زیبا نموده است. زاویه پخ به کار رفته در چهار طرف اتوبوس آن را بسیار شکیل نموده و اتوبوس را از حالت ساده مستطیل شکل خارج نموده است. این محصول نیز همانند سایر محصولات آلمانی در عین سادگی به نحوی طراحی شده است که سالیان درازی می تواند مورد پسند افراد مختلف قرار گیرد.

آمپلی فایر که زیبایی پخش موسیقی را برای مسافرین دو چندان می کند، چراغهای مطالعه که سعی شده در بهترین مکان باشند و بهترین بازدهی را داشته باشند دو دستگاه یخچال در قسمت عقب و جلو با بالاترین قدرت، همیشه در حال سرد کردن مواد غذایی هستند. آب سردکن نیز در بهترین مکان قرار گرفته تا مسافرین را در سفرهای طولانی و در نقاط بسیار گرم آسوده خاطر کند. نورپردازی این اتوبوس بسیار ساده است و کولر که از نوع KONVECTA می باشد و با ۳۲۰۰۰۰۰ کیلوکالری قدرت ما را در گرمترین نقاط یاری می کند. سیستم تهویه با عکس العمل مناسب چه در گرما و چه در سرما به وظیفه خود می پردازد و ما را به یاد وظیفه شناسی آلمانیها می اندازد. وضعیت سوار و پیاده شدن در قسمت عقب و درب عقب مناسب است ولی در قسمت درب جلو اصلا مناسب نیست و به اصطلاح رانندگان راهروی جلویی باریکی دارد، عقب نشینی جلو داشبورد از درب جلو کم است، نرمی و بازی کردن اتاق بسیار عالی است. فضای حمل بار ۱۳ متر مکعب است و بسیار عالی است. این فضا به طوری طراحی شده که بار با بهترین چیدمان و نظم در آن سازمان دهی می شود.

طراحی داشبورداتوبوس مان S 2000 ساده ولی زیباست. ادوات در دسترس راننده است و صفحات و لامپهای هشدار به بهترین نحو و در بهترین مکان قرار دارد تا راننده با آسودگی به رانندگی خود بپردازد. میدان دید برای راننده بسیار وسیع است چون این اتوبوس دارای شیشه هایی است که میدان دید را به بهترین نحو در اختیار ما قرار می دهند. کپسول آتش نشانی و جعبه کمکهای اولیه در بهترین جا و در دسترس مسافرین قرار دارد. آفتابگیری برقی است، شیشه سمت راننده برقی است. ظرفیت این اتوبوس از نوع گرامر آلمانی است، شکیل، زیبا و قابلیت تنظیم اتوماتیک را دارد، صندلی شاگرد نیز ساخت گرامر آلمان است. صندلی مسافرین هم گرامر آلمان است و با قطعات و تکه پارچه های آلمانی تزئین شده اند. اتاق خواب دارای امکاناتی از قبیل آیفون، ضبط و پخش و بخاری است. محفظه های شبکه ای از بهترین نوع و در بهترین جا قرار دارد، به طور خلاصه باید گفت اتوبوس مان از زیبایی و در عین سادگی برخوردار است و از این قسمت نمره قابل قبولی را می گیرد. نمای خارجی در حالت کلی، نمای خارجی این اتوبوس بسیار ساده است ولی زیرکی خاصی در طراحی آن به کار رفته است. در کل طراحان آلمانی همیشه کالاهایی را طراحی می کنند که در سالیانی دراز هم مورد پسند واقع شوند. در جلو می توان به شیشه بلند این اتوبوس، آینه های جانبی دو تکه که با کنترل برقی تنظیم می شوند، جلو پنجره پره ای، چراغهای جلویی که در مجموع ۶ چراغ به همراه دو چراغ راهنما می باشد. چراغهای هشدار بالای شیشه ی جلو نیز به شناسایی این اتوبوس در شب کمک می کند. هنگامی که از کنار به این اتوبوس نگاه می کنید مستطیل بزرگ و شکیلی را مشاهده می کنید ولی زاویه های پخ به کار رفته بسیار زیبا و جذاب به نظر می رسد که باعث می شود ارتفاع بلند این اتوبوس زشت به نظر نرسد. از عقب که به این اتوبوس بنگریم، لوله اگزوز را مشاهده می کنیم که به خط قرینه بسیار نزدیک است. چهار چراغ هشدار و مه شکن در بالای شیشه عقب و همچنین دریچه ی خنک کننده ی پشتی که بسیار بزرگ است و طوری طراحی شده که از ورود جریان هوای گرم جلوگیری کرده و اجازه ی ورود جریان هوای سرد را به محفظه ی موتور می دهد. در طراحی چراغ های عقب و همچنین در محل قرار گیری این چراغ ها سعی شده که همگونی بین چراغ های عقب و جلو تا حدود زیادی رعایت شود، ولی یکی از اشکالات طراحان در حدود ۱۰ سال پیش استفاده از چراغ های عقب افقی در این اتوبوس ها است، دلیل آن هم بسیار واضح است. وسایل عظیم الجثه ای مانند اتوبوس که در جاده ها از لحاظ پهنا بطور کامل یک باند را اشغال می کنند، بسیار خطرناک هستند. به همین خاطر باید با استفاده از چراغ های مه‌شکن، چراغ های خطر و چراغ های کمکی در چهار سمت، قسمت عقب راننده پشت سری خود را حداقل از فاصله ۵۰۰ متری در شب آگاه سازند. به دلیل همین مسئله هنگامی که چراغ های عقب به صورت عمودی قرار گیرند بسیار در این امر مؤثر خواهند بود.

این اتوبوس در ایران توسط شرکت زرین خودرو مونتاژ می شد، ولی اکنون دیگر در ایران تولید نمی شود و مدل های جدید این خودرو در ایران توسط شرکت یاوران خودرو شرق تولید و مونتاژ می گردد. باید به این نکته اشاره نمود که اتوبوس Man S 2000 از اولین نمونه های سری Lion’s Coach می باشد که توسط شرکت مان در جهان ارائه گردید و بعد از آن مدل های زیادی از این خودروی بسیار پرطرفدار در دنیا تولید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما