ون وانا فوتون

ون وانا در عمل یک خودروی چینی محسوب می‌شود که از چندی قبل بر طبق یک قرارداد دو جانبه امکان مونتاژ آن در اختیار شرکت ایران خودرو دیزل قرار داده شده است. در واقع نام اصلی این خودرو، که قادر است در حالت پلاک شخصی 1+13 سرنشین و در حالت پلاک عمومی در حالت پلاک شخصی 11+1 سرنشین را در دل خود جا دهد، ام پی اکس اس کلاس (MPX S Class) بوده و توسط شرکت فورلند (Borland)، که خود به عنوان زیر مجموعه‌ی شرکت بزرگ‌تری به نام فوتون (FOTON) شناخته می‌شود، طراحی و تولید شده است.

با این حال این ون چینی هم مانند برخی دیگر از محصولات هم وطن خود در ایران تغییر نام داده و با عنوان دیگری در بازار خودرو یافت می‌شود. در واقع بدون آن که تغییر خاصی در ظاهر و باطن این خودرو ایجاد گردد، مدتی است که این ون چینی توسط شرکت ایران خودرو دیزل مونتاژ شده و با لوگوی ایران خودرو و تحت نام ون وانا به بازار عرضه می‌گردد.

با توجه به این نکته که در کشور ما استفاده از خودروهای ون در قالب یک خودروی شخصی و مسافرتی امر چندان رایجی نیست، عمده کاربرد ون وانا در داخل کشور در اموری مانند جابجایی مسافر نمود می‌یابد. به عبارت بهتر در ایران ون وانا بیش از هر حوزه‌ی دیگری اغلب در حوزه‌هایی نظیر حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت شخصی کاربرد چندان قابل توجهی ندارد. هر چند که در صورت علاقه و در عین توجه به برخی ملاحظات می‌توان از این خودرو برای مصارف شخصی نیز بهره گرفت و از وجود آن برای انجام مسافرت‌های طولانی هم استفاده کرد.

مشخصات ون وانا فوتون

اجاره ون: ون وانا یک خودروی ون با مشخصاتی مشابه با نمونه‌های رایج به شمار می‌رود که از امکان جا دادن 14 سرنشین برخوردار است. در شرایطی که خودروهای ون در کشور ما حضور چندان پر رنگی ندارند، ون وانا می‌تواند خلاء موجود در این زمینه را پر کرده و تا حدی کمبود خودروهای ون را جبران کند. حال باید دید که نقاط قوت و ضعف این خودرو چیست.

ون وانا به یک موتور چهار سیلندر بنزینی مدل 4G69S4N مجهز بوده که سیستم انژکتوری آن بر اساس مدل پاشش چند نقطه‌ای تعریف شده و تحت نظارت شرکت میتسوبیشی طراحی گردیده است. این موتور علاوه بر برخوردار بودن از 16 سوپاپ، از گنجایش 2378 سی‌سی بهره می‌برد و ضریب تراکم 10 به یک را به نمایش می‌گذارد. موتور به کار رفته در ون وانا قادر به تولید حداکثر توانی معادل 130 اسب بخار با احتساب 5250 دور در دقیقه است. ضمن آن که حداکثر گشتاور تولید شده توسط این موتور نیز رقمی برابر با 200 نیوتن‌متر با احتساب 2500 تا 3500 دور در دقیقه برآورد می‌شود. قدرت و توان تولید شده توسط موتور این خودرو به کمک یک سیستم انتقال قدرت دستی 5 سرعته به چرخ‌های آن منتقل می‌شود و آنها را به حرکت در می‌آورد. به طور کل می‌توان گفت که مشخصات فنی خودروی ون وانا با توجه به وزن دو و نیم تنی این خودرو (وزن این خودرو همراه با مسافر و سایر تجهیزات) کم و بیش معمولی و متوسط جلوه می‌کند.

به طور کل قابلیت‌ها و امکاناتی که در خودروی ون وانا وجود دارد، کم و بیش مشابه با همان مواردی است که در خودروهای ساخت داخل گنجانده شده است. در واقع می‌توان ادعا کرد آن دسته از امکاناتی که قادر است ون وانا را به یک خودروی ون مسافرتی همه چیز تمام تبدیل کند در این خودرو مشاهده نمی‌شود. شاید به همین دلیل است که عمده موارد استفاده از این خودرو در ایران بیشتر به وظایف مربوط به حمل و نقل عمومی منحصر شده است.

البته در کشور چین نسخه‌ی ویژه‌ ای از ون وانا به بازار عرضه شده که از امکانات و قابلیت‌های جذاب و متعددی برخوردار است. امکاناتی نظیر وجود یک صفحه نمایش بزرگ و تلویزیون مانند در کنار قابلیت تبدیل شدن صندلی‌های خودرو به تختخواب که از جمله قابلیت‌های لازم برای شکل دادن به یک ون مسافرتی محسوب می‌شود و از این خودرو یک ون مسافرتی تمام و عیار می‌سازد. با این حال نسخه‌ی مذکور در بازار خودروی ایران یافت نمی‌شود. به همین دلیل ون وانا در کشور ما بیش از آن که یک خودروی شخصی و مسافرتی باشد، خود را در قالب یک تاکسی بزرگ یا یک خودروی جادار مختص به حمل و نقل مسافران مختلف مطرح کرده است.

ناگفته پیدا است که سر و شکل ظاهری ون وانا شباهت فراوانی به محصول مشابه ساخته شده توسط شرکت تویوتا یعنی ون هایس دارد. البته در این میان ون اختصاصی شرکت برلیانس یعنی خودرویH2L نیز کم و بیش همان راه ون وانا را رفته و در نگاه کلی و به لحاظ بهره‌مندی از مشخصات ظاهری یک کپی برابر اصل از ون هایس تویوتا محسوب می‌شود. به طور کل شباهت موجود میان ون وانا و ون هایس را می‌توان به وضوح در تک تک نماهای این دو خودرو مشاهده کرد. در نمای جلوی وانا شاهد وجود جلو پنجره‌ی سه تیغه مانندی هستیم که دو چراغ جلوی این خودرو، که در بخش‌های کناری آن جا خوش کرده‌اند را به هم پیوند داده است. اندکی پایین‌تر از آن با سپری رو به رو می‌شویم که کم و بیش از همان شکل و شمایل کلی بخش جلو پنجره‌ی این خودرو برخوردار است و ظاهر به نسبت ساده‌ای دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما