اتوبوس ولوو B7R

اتوبوس ولوو B7R از مدل های بسیار متداول موجود در ناوگان ایران می باشد که توانسته به خوبی بین برندها و مدل های متنوع موجود، جای خود را محکم کند. شرکت سازنده ی این اتوبوس ، شرکت رانیران است که از لحاظ بنده برترین شرکت تولید کننده ی داخلی اتوبوس چه از لحظ کمی و چه از لحاظ کیفی است. این شرکت با بهره گیری از مدیریت قوی و پرسنل آگاه و آشنا به علم روز، ‌تمام نیروی خود را برای تولید محصولی با بهترین کیفیت به کار می برد که بتواند رضایت مشتریان (رانندگان) و همچنین مسافران را جلب نمایند. نمونه ی قدیمی تر ولوو B7 در حدود 10 سال پیش توسط همین شرکت تولید می شد که پس از چند سال با مجهز کردن این نمونه بالاخره بر روی خط تولید آمد .ظرفیت سرنشینان این اتوبوس در مدل B7R تعداد 1+1+38 صندلی و در مدل MKII B7R تعداد 1+1+40 صندلی و در مدل MKIII B7R تعداد 1+1+45 صندلی است.

بدنه ی اتوبوس ولوو B7R از لحاظ کشیدگی در حالت متوسطی قرار دارد. شیشه ی جلو نسبت به مدل های جدید دنیا ارتفاع کمتری دارد، چراغ های عقب این اتوبوس در حالت افقی کشیدگی دارند که جزو نمرات منفی طراحی بیرونی اتوبوس به حساب می آیند. دریچه های خنک کننده موتور که 3 عدد هستند در بالای درب موتور و زیر شیشه ی عقب به صورت افقی کشیده شده است، که نحوه ی قرارگیری دریچه ها خنک کننده در مدل های بعدی از این حالت در آمده و به شکل های افقی کشیده مربعیو دایره ای در ستون های عقب قرار گرفته اند. قسمت حمل بار این اتوبوس نسبت به اتوبوس های اسکانیا از ارتفاع کمتری برخوردارند. نحوه ی قرارگیری تجهیزات و شکل قرارگیری چراغ ها و همچنین طراحی جلوی این اتوبوس نسبت به مدل قبلی آن بطور کامل متفاوت بوده، به طوری که از دو چراغ مستطیلی بزرگ شامل چهار لامپ و دو چراغ دایره ای شامل دو لامپ و دو چراغ راهنما به همراه دو لامپ مه شکن در جلوی چشم برای زیبا و به روز جلوه دادن این اتوبوس استفاده شود. به هر حال با توجه به تنوع محصولات تولیدی کشورمان این اتوبوس از لحاظ طراحی بیرونی نمره ی قابل قبولی دریافت می کند .

سه پله ورودی با ارتفاع کم جهت آسودگی مسافران دارد؛ مسافرین دسترسی راحتی به آب سرد کن و تجهیزات دیگر دارند. دارای تلویزیون در قسمت جلو و سیستم تهویه در سخت ترین شرایط بهترین عملکرد را دارد. دارای مجموعه مجهزی از سیستم صوتی و تصویری برای رفع نیاز های مسافرین می باشد و سیستم نور پردازی زیبا  نیز دارد. نحوه ی طراحی داشبورد و عضلانی بودن آن به نحوی است که مسافران به آسانی به آن عادت می کنند و این یکی از عوامل مثبت در طراحی است و راهروی ورودی هم به نسبت بزرگ طراحی شده است و نسبت به اتوبوس های دیگر در جایگاه متوسطی قرار می گیرد. بعد از اینکه وارد راهروی اصلی اتوبوس می شویم متوجه تعداد کم صندلی ها نسبت به سایر رقبا می شویم. فضای مسافرینی که در قسمت جلویی قرار دارند نسبت به مسافرین عقب بسیار بیشتر است و این یکی از نکات منفی است، دلیل این امر این است که مسافرین عقب به آب سرد کن و درب و تجهیزات دیگر به راحتی دسترسی دارند ولی مسافرانی که در قسمت جلو استقرار دارند به این امکانات دسترسی خوبی ندارند .

صفحه نمایش در اتوبوس ولوو B7R در قسمت جلو از نوع لامپی است و در قسمت عقب LCD تاشو وجود دارد. چراغ مطالعه، ‌بلندگو و دریچه های تهویه و دریچه های کولر و بخاری برای هر مسافر در بهترین جا قرار دارد و نوع مواد استفاده شده درساخت آنها از نوع مرغوب است و آب سرد کن با قابلیت سرد کردن بسیار سریع در این اتوبوس قرار دارد. سیستم تهویه در بدترین شرایط بهترین عملکرد را دارد و مسافرت را برای مسافرین لذت بخش می کند. مجموعه ی صوتی و تصویری با بهره گیری از تکنولوژی مناسب، همه ی نیازهای مسافرین را در این قسمت فراهم می کند. نحوه ی نورپردازی این اتوبوس بسیار زیباست و آرامش و حس برتری را به مسافرین منتقل می نماید؛ البته باید این نکته را یادآوری کرد که نور پردازی این اتوبوس از اتوبوس های SCANIA و MAN ضعیف تر است. وضعیت سوار و پیاده شدن در این اتوبوس کاملاً مطلوب است. محصولات تولیدی شرکت ولوو در سیستم تعلیق بسیار موفق عمل کرده اند؛ به خاطر همین امر در این سیستم در رقابت با سایر رقبا موفق هستند. فضای حمل بار این اتوبوس بسیار مناسب است. نکته ی مثبت دیگری که این اتوبوس داراست زاویه ی کم صندلی هاست که راحتی را برای سرنشینان عقب به همراه می آورد که البته این نکته از تعداد کم صندلی مسافرین نشأت می گیرد. محفظه ی توشه ای که در بالای سرمسافرین است از ارتفاع و طول خوب ولی عرض نامناسبی برخوردار است و تنها برای قرار دادن کتاب یا لوازم کوچک کاربرد دارد .

اتوبوس ولوو B7R به خاطر برخورداری از سیستم تعلیق مناسب، علاوه بر انتقال حس خوب به مسافرین، لذت رانندگی را نیز برای راننده چندین برابر می کند. عکس العمل سریع موتور در برابر فشردن پدال گاز، سیستم کلاچ بسیار عالی و همچنین فرمان پذیری بسیار خوب باعث لذت بخش شدن رانندگی با این اتوبوس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما