مینی بوس فیات دوکاتو

مینی بوس فیات دوکاتو (Ducato) خودرویی در کلاس مینی بوس ها است که از سال 1981 تولید شده و در ایران نیز توسط شرکت لوتوس عرضه می شود. این خودرو به دلایل و ویژگی های مثبتی که دارد درصد زیادی از آمبولانس های اروپا را تشکیل می دهد. مینی بوس فیات دوکاتو ساخت ایتالیا و محصول مشترک کشورهای اروپایی میباشد؛ این مینی بوس با برند فیات در ایتالیا و پژو در فرانسه و رنودر کل اروپا تولید میگردد. این خودرو درسال 2010 بعنوان خودرو محبوب اروپا شناخته شد. گروه فیات، مجموعه ای از شرکت های صاحب نام و ۱۶ برند را شامل می شود.

مینی بوس فیات دوکاتو را میتوان یکی از مهمترین اعضاء خانواده فیات حرفه ای (Fiat Professional) به حساب آورد، که در سراسر جهان از آن به عنوان خودرویی کارآمد با شاخصه‌های مهم آلایندگی و مصرف سوخت پایین نام می برند. مینی بوس فیات دوکاتو دارای ظرفیت‌های 1+17 نفر است که در چندین مدل کاربری خاص عرضه می گردد؛ از کاربردی ترین های آن میتوان به ون باری، ون مسافری، خودرو حمل پول، خودرو حمل ویلچر، آمبولانس، آتش نشان، شاسی بار، کاروان، کمپر اشاره نمود.

دوکاتو از موتور 4 سیلندر 3 لیتری توربو دیزل بهره میبرد و دارای قدرتی معادل 174 اسب بخار است که به گفته ی فیات قوی ترین موتور در این کلاس میباشد. از دیگر ویژگی های فیات دوکاتو می توان به مصرف سوخت کم آن و پایین بودن هزینه استفاده و نگهداری آن اشاره کرد؛ همچنین این خودروی مینی بوس دارای ویژگی های دیگری مانند سنسورهای معکوس، کنترل پایداری الکترونیکی با کاهش خطر چپ کردن، تشخیص مرکز ثقل و بار و ثبات در سراشیبی است.

مهندسی فنی به کار رفته در این خودرو پیشرفته و قابل تامل است به طوری که با حداکثر قدرت موتور 180 اسب بخار میتواند تا 185 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. سیستم قوای محرکه‌ی آن موتور جلو دیفرانسیل جلو بوده و در دو مدل جعبه دنده 6 سرعته دستی یا جعبه دنده اتوماتیک ۹ سرعته پیشرفته قابل سفارش می باشد. این خودرو 16 سوپاپ دارد و سیستم سوخت رسانی آن به صورت انژکتوری و پاشش مستقیم است. ظرفیت باک این خودرو 90 لیتر بوده و میزان مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر مسیر شهری و اتوبان به صورت مجموع برابر 6.9 لیتر می باشد. تولیدات این سری با استاندارد آلایندگی EURO6 از به صرفه ترین در مصرف سوخت و میزان آلودگی صوتی بوده که تمام استاندارد های لازم را کسب کرده است.

خودرو مینی بوس فیات دوکاتو دارای امکانات رفاهی همچون سیستم پایداری الکتریکی، سیستم کنترل تطبیقی، سیستم ماندگاری در سربالایی، سیستم هشدار دهنده بین خطوط، سیستم کاهش خطر واژگونی، سنسور باران و غروب، ترمزهای ABSوEBD ، تاخوگراف دیجیتال، فرمان مولتی فانکشن، آینه های جانبی برقی گرمکن دار و راهنما، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، جا نقشه ای، سیستم تهویه دوگانه و خروجی تهویه قابل تنظیم برای هر صندلی و ... می باشد.

موتور 180 مولتی جت اوایل سال 2015 به عنوان بخشی از به روزرسانی در نیمه دوره تولید در سال 2014 برای مشتریان دوکاتو در استرالیا معرفی شد، اما اکنون این موتور برای مدل جدید دوکاتو بیش تر اصلاح شده است. اصلاح موتور این خودرو به همراه کاهش وزن باعث بهبود مصرف سوخت 8 لیتر در هر 100 کیلومتر آن به 7.2 لیتر برای مدل 2015 شده است. خریداران می توانند یکی از گیربکس های دستی 6 سرعته را برای این خودرو انتخاب کنند.

کرایه مینی بوس از دریان سفر امید با مناسب‌ترین شرایط

در ضمن فیات اعلام کرده مهندسان این شرکت بر بهبود عملکرد ترمز این مدل جدید تمرکز کرده اند و با بهبود بدنه و شاسی های آن عمر قطعات کلاچ و سیستم تعلیق را بالا برده اند. این مدل جدید با سه فاصله متفاوت بین دو محور، چهار طول متفاوت، دو ارتفاع مختلف و قابلیت حمل 1560 تا 2110 کیلوگرم بار موجود است. در داخل دوکاتو مدل 2015 صندلی های جدید و صفحه نمایش لمسی 5 اینچی با بلوتوث و دوربین معکوس انتخابی تعبیه شده است. سنسورهای معکوس، کنترل پایداری الکترونیکی با کاهش خطر چپ کردن، تشخیص مرکز ثقل و بار و ثبات در سراشیبی همگی از ویژگی های استاندارد این خودرو هستند.

بسیاری از کاربران ویژگی های فنی آن را تحسین می کنند. به گفته آنها فیات دوکاتو ابعاد مختلفی دارد. این خودرو از نظر ظاهری بسیار شیک به نظر می رسد و طراحی آن بر اساس خطوط آیرودینامیکی قطارهای پر سرعت است. ویژگی هایی مانند پویایی، قدرت و اصالت باعث شده است که فیات دوکاتو خود را به عنوان یک خودروی قابل اعتماد با ویژگی های عالی رانندگی و ظرفیت زیاد معرفی نماید. آنچه مهم است این است که این خودروی مینی بوس همه شرایط ایمنی مدرن را برآورده می کند.

سازنده مینی بوس فیات دوکاتو فراموش نکرده که از راحتی راننده مراقبت کند. برای چنین خودروهایی که برای سفرهای به نسبت طولانی طراحی شده اند، این کار بسیار ضروری است که امکانات اضافی مانند تهویه مطبوع و صندلی های گرم به صورت مناسب در دسترس قرار داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما