ون بنز ویتو

مرسدس بنز نخستین‌بار در سال 1996 نسل اول ویتو را با کد اتاق W638 به بازار معرفی کرد. تولید این نسل تا سال 2003 ادامه داشت و مرسدس توانست جایگاهی مطمئن در رده خودروهای تجاری و ون از آن خود کند. سرانجام در سال 2003 نسل دوم این محصول با کد اتاق W639 با ظاهری متحول شده و به‌روزتر به بازار جهانی معرفی شد. نسل دوم ویتو را می‌توان انقلابی در دسته خودروهای تجاری مرسدس دانست که توانست نظر بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای لوکس با گنجایش بیشتر را نیز به خود جلب کند. زیرا این خودرو در حالت استاندارد دارای ظرفیت 1+6 صندلی می باشد که می‌توانسته تجربه‌ای لذتبخش از سفر را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

نسل دوم ویتو تا سال 2014 روی خط تولید بود و توانست به بسیاری از کشورها راه پیدا کند. گفتنی است در سال‌های گذشته تعداد نه چندان زیادی از این ون آلمانی توانست راهی بازار کشور شود که به دلیل عدم شناخت کافی مصرف‌کنندگان ایرانی و همچنین نبود تقاضای کافی برایش، نتوانست به عنوان محصولی موفق در بازار ایران ایفای نقش کند.

گفتنی است طی این سال‌ها ویتو چندین به‌روزرسانی و تغییر در تیپ‌بندی را به خود دید و با نسخه‌های دیگری از جمله ویانو که دارای امکانات رفاهی بیشتر و پیشرانه‌های قوی‌تری بود راهی بازارهای هدف شد. در نهایت نیز نسل مرسدس بنز V کلاس از سال 2014 تاکنون با کد اتاق W447 تولید و عرضه شده و اکنون علاوه‌بر پیشرانه‌های درون‌سوز بنزینی و دیزلی، پذیرای موتورهای الکتریکی نیز شده و به جرگه خودروهای پاک تجاری پیوسته است.

چراغ‌های بزرگ و به نسبت کشیده که به سبک مرسدس بنز B کلاس به نمایش درآمده است، جلوپنجره‌ خطی با نشان تجاری مرسدس بنز را احاطه کرده‌اند و ظاهری زیبا و گیرایی را پدید آورده‌اند. در نمای جانبی بیشترین جلب توجه به طول خودرو اختصاص داشته که عددی حدود 4993 میلی‌متری را نشان می‌دهد. همچنین فاصله بین دو محور در این خودرو حدوداً 3200 میلی‌متر است که همین امر باعث شده فضایی بسیار بزرگ و جادار در قسمت عقب کابین شکل بگیرد. در واقع این موضوع بستر بسیار مناسبی جهت شخصی‌سازی و اعمال تغییرات لازم جهت تغییر کاربری خودرو را نیز فراهم ساخته است.

مرسدس بنز V کلاس با طیف متنوعی از انواع پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. همچنین نسخه تمام برقی این ون آلمانی نیز در دسترس است. نسل دوم ویتو که اتفاقاً خودروی موردنظر در این مقاله نیز از همان نسل است، دارای پیشرانه‌های گوناگون بنزینی و دیزلی با توان خروجی متفاوت است. همچنین شتاب صفر تا صد ویتوی 2940 کیلوگرمی 8.5 ثانیه اعلام شده است که با توجه به تغییراتی قابل اجرا در این خودرو که می‌تواند کاهش یا افزایش وزن کلی خودرو را به همراه داشته باشد، شتاب آن متغیر خواهد بود.

تجربه سواری با این محصول نیز متفاوت است، زیرا اگر پشت فرمان بنشینید، احساسی متمایز خواهید داشت و اگر در قسمت عقب کابین به‌عنوان سرنشین نشسته باشید، بعدی متفاوت و لذت بخش از یک سفر را تجربه خواهید کرد. ما نیز در ابتدا به تجربه راندن این ون خواهیم پرداخت. با آغاز حرکت به خوبی می‌توان متوجه شد که شتاب اولیه این محصول مرسدس چندان چنگی به دل نمی‌زند و خودرویی تند و تیز به شمار نمی‌رود. البته که باید به این نکته هم اشاره داشت که به دلیل نوع کاربری آن که می‌تواند جهت حمل مسافر، باربری یا کارگو و یا حتی خودروهای تشریفاتی و VIP مورد استفاده قرار بگیرد، نباید انتظار شتاب اولیه بالایی از آن داشت، زیرا آرامش و راحتی بارزترین مشخصه در کاربری‌های حمل مسافر و خودروهای تشریفاتی است.

  باینکه با شنیدن نام ون ممکن است به یاد حمل و نقل بار بیافتید اما دو نسخه‎ای از ون که در ایران خرید و فروش می‎شوند به‎هیچ وجه در این بعد از حمل و نقل قرار نمی‎گیرند. برای مثال خرید و فروش ون اسپرینتر به دلیل لوکس بودن بیش از اندازه رواج ندارد و در عمل هیچ کس آن را برای حمل و نقل بار نمی خرد. با این حال خرید ون بنز ویتو جزو داغ ترین‎ها در بازار ایران است. به غیر از سیستم جی پی اس، یک عدد LCD 40 اینچی در بنز شما وجود دارد که نشان از اصیل بودن این ون دارد. در ضمن حتی اگر خرید و فروش ون بنز وی در ایران رواج داشت، باز هم انتخاب اول هر قشری نبود چرا که صندلی‎های عقب این ون قابلیت تبدیل شدن به تختخواب دو نفره را دارند.

قیمت ون بنز ویتو بطور معمول به مصرف سوخت و استهلاکش می‎ارزد و نیازی نیست نگران مصرف سوخت باشید، زیرا در نهایت 5.7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر می‎سوزانید. در ضمن باید یادآور شد که این سری ون بنز به دلیل استحکام و گنجایش بالا مورد توجه نیروی ویژه پلیس نیز قرار گرفته است و برخی از این ون‎ها مورد استفاده آنها نیز قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *