اتوبوس اسكانيا كلاسيک

با خارج شدن 12 لیتری‌های ولوو، اسکانیا کلاسیک با یکی از پر‌فروش‌ترین اتوبوس‌های ایران یعنی ولوو B9R مبارزه می‌کرد که هر چند قوی‌تر‌ بودنش برای آن برگ برنده‌ای محسوب می‌شد، اما عملکرد خوب گیربکس ولوو نیز تا حدود زیادی این برتری را کمرنگ می‌کرد. آتش‌سوزی‌های سلسله‌ای کلاسیک که خط تولیدی آن را برای مدت زیادی خاموش کرد، باعث شد تا شرکت عقاب‌ افشان اقدام به بروز‌رسانی سریع‌تر سبد محصولاتش کند و در این راستا، با افزایش تولید مارال و سپس معرفی درسا، کم‌کم کلاسیک را از میدان به عقب براند. ظرفیت سرنشینان در اتوبوس اسکانیا کلاسیک در کلاس جفت صندلی 1+2+45 و تک صندلی با تعداد 1+2+32 می باشد.

اتوبوس های اسکانیا کلاسیک، به همراه رقیب مستقیم خود یعنی ولووB12TX ، آغازگر روندی جدید در سیستم حمل و نقل کشورمان بودند. این اتوبوس ها، به تجهیزات ایمنی بیشتری مجهز بودند، ظاهر بهتری داشتند، و از همه مهم تر گیربکس اتوماتیک الکتریکی داشتند که رانندگی و کنترل وسیله نقلیه را برای راننده بسیار آسان می نمود .این مدل که دو نسل قبل اسکانیا 4212 محسوب می شود، در ایران با نام اسکانیا کلاسیک مونتاژ شده و به بازار عرضه گردید. اسکانیا کلاسیک به واسطه بهره مندی از موتور قدرتمند شش سیلندر 420 اسب بخاری، توانست به سرعت در بین رانندگان محبوب شود و البته همچنان هم محبوب است. لازم است بدانید حداکثر گشتاور این پیشرانه شش سیلندر 12 لیتری، معادل ٢٠٠٠ نیوتن متر است که در دور پایین ١١٠٠ تا ١٣٠٠ بدست می آید. گیربکس اسکانیا کلاسیک GR 875 R Scania نام دارد که هشت دنده جلو ارائه می دهد و قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را نیز دارد. این گیربکس اتوماتیک مجهز به سیستم هشدار هوشمندی است که در مواقع وارد شدن بار بیش از حد بر کلاچ، از بروز فاجعه در مجموعه انتقال قدرت جلوگیری می کند. همچنین این اتوبوس مجهز به کروز کنترل بود که در آن زمان یک آپشن تازه و نوآورانه برای رانندگان محسوب می شد. از نظر رانندگان، عمده ترین نقطه ضعف اتوبوس های اسکانیا، به سیستم تعلیق پنوماتیک آنها مربوط می شود که در مواقع بحرانی، بیش از حد بازی کرده و موجب واژگونی اتوبوس می شوند. سیستم تعلیق اسکانیا کلاسیک به صورت دو عدد بالشتک هوای فشرده (خمره ای باد) و دو عدد کمک فنر در هر دو محور جلو و عقب است. در سوی دیگر، مزیت عمده اتوبوس های اسکانیا نسبت به سایر رقبا، استهلاک کم و هزینه های نگهداری پایین تر است.

بیشتر بخوانیم : اجاره اتوبوس

دوران خوش فروش اسکانیا کلاسیک با وقوع آتش سوزی های متعدد در اتوبوس های اسکانیا به پایان رسید و شرکت سازنده یعنی عقاب افشان، چندی بعد نسل بعدی این خودرو را با نام اسکانیا مارال به بازار ارائه کرد که از ظاهری بهتر، تجهیزات ایمنی و رفاهی پیشرفته تر، و استاندارد آلایندگی یورو4 بهره می برد. لازم به ذکر است اکثر نمونه های تولیدی اسکانیا کلاسیک، در رنگ های سبز، قرمز و آبی با پس زمینه سفید در بازار حضور دارند. اگر جایی به نام اتوبوس کلاسیک برخورد کردید، منظور همان اتوبوس اسکانیا C12 با تعداد 44 صندلی است.

اتوبوس های تیپ 4212 اسکانیا کلاسیک که 6 سیلندری است، سیستم خنک کاری مدار بسته قسمت موتور بطور کامل عایق بندی شده است تا کمترین تبادل حرارت و صدا با بیرو را داشته باشد و همچنین شیشه دوجداره نیز به همین منظور دارد، دارای سیستم تهویه مطبوع جهت آسایش بیشتر راننده و مسافران است. دو دستگاه مانیتورLED ، یک دستگاه DVD PLAYER  و میکروفون برای ارتباط راننده و مسافران دما سنج و دو عدد تابلو دیجیتال می باشد.

4 دیدگاه
  1. 𝒓𝒆𝒛𝒂 𝒕𝒂𝒉𝒎𝒂𝒔𝒆𝒃𝒊 گفت:

    عالییی

  2. آرین گفت:

    سلام . اتوبوس اسکانیا کلاسیک و اسکانیا c12 جدا هستند . یعنی c12 قبل از کلاسیک تولید شده و از نظر فنی و ظاهری با هم فرق دارند

  3. صادق گفت:

    اما راحتی ولوو b9 بهتره از اسکانیاست
    صندلی هاش راحته درکل ماشین خوبی یه برای مسافرت
    اما تو قدرت و شتاب با اسکانیا نمیتونه پابه پا بیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما