اتوبوس اسكانيا مارال

یکی از بهترین محصولات تولید شده توسط شرکت اسکانیا که در ایران تولید می‌شود اتوبوس اسکانیا سری مارال آن می‌باشد. این سری در کشور ایران توسط شرکت عقاب افشان تولید می‌شود و همچنین این شرکت می‌تواند یکی از بهترین تولید کننده های داخل باشد؛ به دلیل داشتن انواع مختلف اتوبوس های درون شهری و برون شهری شرکت عقاب افشان تصمیم بر نوسازی ماشین های حمل و نقل داخل شهری و برون شهری گرفته است. در سال 1396 شرکت عقاب افشان با نوشتن قرار داد میان دولت و شرکت های ذیربط سبب شده تا اتوبوس های مارال 4212 با تسهیلات ویژه وارد بازار های داخل شود. ظرفیت سرنشینان در اتوبوس اسکانیا مارال 4212 در سه کلاس استاندارد با تعداد 1+1+44 صندلی و در کلاس تجاری با 1+1+30 صندلی و در کلاس VIP با تعداد 1+1+25 صندلی موجود است.

به دلیل داشتن سیستم سرمایش و گرمایش بسیار مناسب در داخل این اتوبوس سبب شده است تا در تمامی شرایط وضعیت هوای موجود در داخل کابین به صورت مطبوع باشد و به صورت اتومات می‌باشد، داشتن دید بسیار خوب در حین رانندگی توسط راننده و همچنین داشتن آینه های برقی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کار گرفتن بهترین اجناس در ساخت مدل مارال به یکی از بهترین ها تبدیل شده است.

مشخصات فنی اتوبوس اسکانیا مارال

اسکانیا مارال اتوبوسی است که در اساس و از نظر فنی تفاوتی با کلاسیک ندارد که البته چندین علت بروز مشکلات و آتش‌سوزی‌های کلاسیک نیز در این مدل بطور كامل مرتفع شده است. این اتوبوس در نمای ظاهری بیشترین تفاوت را با کلاسیک دارد که در عین داشتن چارچوبی شبیه به آن، نمای بسیار زیباتر و مدرن‌تری را به نمایش می‌گذارد. عمده این تغییرات را می‌توان در چهار نقطه از نظر ظاهری مشاهده کرد؛ نمای جلو و عقب، ستون اول و ستون آخر. در نمای جلو، مارال با حفظ حالت چیدمان چراغ‌های کلاسیک، آنها را در یک فرورفتگی مجزا و رنگ شده قرار داده است که این نحوه استفاده از چراغ‌های تکی در کنار هم به یک سنت در بین اتوبوس‌های اسکانیا عقاب‌افشان تبدیل شده است. این نحوه طراحی باعث شده است تا از روبه‌رو، مارال چهره زیباتری داشته باشد و حتی مدرن‌تر نیز به نظر برسد. در نمای عقبی، چراغ‌ها از روی ستون به سمت داخل‌تر پیشروی کرده‌اند و البته حالتی باریک‌تر و بلند‌تر نیز دارند. ضمن اینکه برای خروج راحت‌تر هوای گرم پیشرانه و کمتر باز‌گذاشتن درب موتور در عبور از مسیر‌های سربالایی در روز‌های تابستان و تهویه بهتر قسمت موتور، دو خروجی هوا نیز در بالای چراغ‌ها دیده می‌شود. این بخش در اتوبوس‌های کلاسیک به صورت یک نوار خطی در بالای درب موتور است. همچنین در نمای جلو نیز، شاهد ستون دایره ‌وار بغل درب ورودی هستیم. این تغییر در نحوه طراحی ستون بغل درب را می‌توان در دنیا برای اولین بار به اتوبوس‌های مرسدس بنز تراوگو نسبت داد که بعد از آن در محصولات مسافربری مختلفی از شرکت‌های گوناگون نیز به کار گرفته شده است. این طراحی باعث می‌شود تا نمای جانبی از سمت جلو، حالتی تهاجمی و مدرن‌تر پیدا کند. در کنار تغییر طراحی دومین ستون این اتوبوس، آخرین ستون نیز از حالت خطی خود کمی فاصله گرفته و به صورت منحنی‌ وار طراحی شده است که باز هم در زیباتر شدن نمای ظاهری این خودرو، نقش مثبتی را بازی می‌کند. اما همان‌طور که گفتیم که تغییر چندانی از نظر فنی، دو اتوبوس مارال و کلاسیک ندارند، در داخل نیز با توجه به اینکه اتوبوس می‌تواند از نوع تک‌صندلی یا جفت صندلی باشد که آن هم به چند حالت مختلف بسته به امکاناتش تقسیم می‌شود و نمی‌توان آنها را ملاک تغییرات دانست، باید مهم‌ترین تغییر را در قسمت داشبورد مارال نسبت به کلاسیک بدانیم. در این بخش داشبورد کمی مدرن‌تر طراحی شده ‌و ارگونومی به نسبت بهتری نیز دارد. دنده در مدل‌هایی که به دنده فرمانی معروف است، به کنار فرمان و‌ روی دسته ریتاردر منتقل شده است که این نحوه طراحی را می‌توان در کشنده‌های اتوماتیک اسکانیا نیز دید.

اسکانیا مارال در بازار اتوبوس‌ها از نمونه جدیدتر آن یعنی درسا پر‌طرفدار‌تر است که دلیل آن هم در شباهت بالای فنی آنها و از طرفی قیمت کمتر مارال و البته چهره نسبتا زیباتر آن گفته می‌شود. ولوو در حال حاضر یک محصول کارآمد در بازار ایران دارد که آن هم ولوو B9R است که توانسته به خوبی سهم بسیار بالایی از بازار را در دست بگیرد .دیگر رقیب این دو شرکت اروپایی را باید MAN Lion Coach بدانیم که البته تا رسیدن به این دو محصول شناخته شده، راه به نسبت زیادی در پیش دارد.

اجاره اتوبوس های مارال در دو مدل در ایران تولید شده است که عبارتند از اسکانیا مارال 4212 و اسکانیار مارال 4214 که در ادامه به معرفی مشخصات هر دو مدل آن می پردازیم.

مارال ۴۲۱۲ : اتوبوس‌های مارال ۴۲۱۲، اتوبوس‌هایی با کیفیت متوسط هستند و اغلب برای مسافت‌های کوتاه مناسب می‌باشند. اما با این حال ویژگی‌های مهمی دارند که آن‌ها را به استانداردهای امنیتی بسیار نزدیک می‌کند. ترمزهای ضد قفل به همراه ترمزهای الکترونیک، سامانه کنترل لغزشی و کنترل پایداری از ویژگی‌های بارز اتوبوس‌های مارال ۴۲۱۲ می‌باشد. این نوع اتوبوس در هر دو مدل اتوبوس‌های تشریفاتی (وی آی پی) و معمولی ساخته شده است. از دلایل موفقیت این اتوبوس ها میتوان از سختار مطابق با استاندارد و سقف یکپارچه سیستم تهویه مطبوع برای رفاه بیشتر راننده ومسافران دودستگاه مانیتور LCD و DVD PLAYER و دستگاه مانیتور تاشو در اتاق استراحت، تابلو دیجیتال اعلام مسیر، سیستم ایمنی برای درب ها، قهوه جوش و یخچال شیشه های دوجداره تمام سکوریت جانبی و عقب، هشدار برای حریق و ... اشاره کرد.

مارال LX ۴۲۱۴ : سه محوره بودن و بیشتر بودن طول این مدل نسبت به مدل قبلی، تنها تفاوت این دو مدل اتوبوس است. به همین دلایل، ظرفیت مارال LX ۴۲۱۴ نسبت به مارال ۴۲۱۲ بیشتر بوده و می‌تواند مسافران بیشتری را به صورت همزمان حمل کند. اتوبوس‌های تشریفاتی (وی آی پی) و معمولی از مدل‌های موجود از این نوع اتوبوس است. این اتوبوس با دارا بودن سیستم تهویه مطبوع و همچنین سیستم صوتی و تصویری  دو دستگاه مانیتور LCD یک عدد تابلوی دیجیتالی برای اعلام مسیر در جلو سیستم اعلام حریق  و شیشه های عقب و جلو دوجداره و سکوریت یک عدد تابلو  خطر دیجیتالی در عقب و یخچال و قهوه جوش سیستم نور مخفی برای سقف و پله ها ی ورودی و خروجی رفاه بیشتر را برای مسافران و راننده فراهم آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما