حمل و نقل گردشگری
حمل و نقل یکی از مولفههای مهم و اصلی گردشگری و ایجاد ارتباط بین گردشگر و مقصد سفر یک عملیات مهم است. به این ترتیب یک رابطه دو طرفه بین صنعت گردشگری و صنعت حمل و نقل وجود دارد. با اینحال فعالین این دو صنعت با یکدیگر آشنایی کافی نداشته و به نقش تاثیر گذارشان بر یکدیگر توجه ندارند. یكی از ویژگیهای مهم جوامع مدرن، رشد سریع بخش حمل و نقل آنها می باشد.
زیرساختهای مناسب و کافی، برای توسعه موفقیتآمیز گردشگری، لازم و ضروری هستند. توسعه زیرساختها به ویژه در کشورهای کمتر توسعه یافته که اغلب در این زمینه بسیار عقب هستند، امری حیاتی به شمار میآید.
ثابت شده است که گردشگری بدون بهبود و توسعه گسترده شبکه حمل و نقل میسر نیست. نقش و اهمیت راهها در توسعه کلان کشورها نیز دارای اهمیت فراوانی است و همواره فقدان بهرهمندی از شبکه راههای قوی، مانعی جدی در راه رشد و توسعه محسوب میشود.
عموماً جاذبههای گردشگری تنها پس از آنکه قابل دسترسی شدهاند، توسعه یافته اند. برای دستیابی به جاذبههای گردشگری که بسیاری از آنها نیز در مناطق غیرشهری واقع شده اند، نیاز به احداث جادهها و امکانات تکمیلی کنار آنها است. به طور کلی، توسعه گردشگری نیازمند سرمایهگذاری زیادی در امور زیربنایی و روبنایی میباشد. هر چند که مسافت بین مبدأ و مقصد سفر، بر تعداد گردشگران مؤثر است، ولی این اثر میتواند با توسعه قابلیتهای دسترسی کم رنگتر شود. وجود زیرساختهای لازم و حمل و نقل مناسب، در زمره این قابلیتها هستند.
صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری، دسترسی به جاذبهها را برای گردشگران امکان پذیر میکند. فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت و سریع و ارزان پیش شرط توسعه گردشگری جمعی است. زیرا گردشگران در تصمیمات خود دو عامل هزینه و زمان را مد نظر دارند و برای دسترسی به مقاصد گردشگری انتخاب نوع سامانه حمل و نقل و یا فراهم بودن سیستم مناسب بر این دو عامل تاثیر میگذارد.
حمل و نقل، پیوند ضروری بین نواحی مبدأ و مقصد را برای گردشگر فراهم آورده و حرکت را برای سفرهای گوناگون از جمله سفرهای آخر هفته، سفرهای تجاری، سفرهای سیاحتی، ملاقات با دوستان و اقوام و حتی سفرهای خدماتی، آموزشی و درمانی تسهیل مینماید. حمل و نقل یک عنصر اساسی از تجربه گردشگر است که بعضی از مفسرین آن را به عنوان یک مکمل برای صنعت گردشگری در نظر گرفتهاند. حمل و نقل میتواند محور مرکزی فعالیتهای گردشگر در نظر گرفته شود چرا که این عامل خود یکی از مهمترین اجزاء سفر را شامل میشود. در این راستا نحوه حمل و نقل نقش مؤثر و بسزایی در ساختار جابجایی گردشگر و جذابیتهای سفر ایفا میکند.
امروزه حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین عوامل سهیم در توسعه گردشگری بینالمللی شناخته شده است. در نتیجه میتوان عنوان نمود که توسعه صنعت گردشگری به صورت امروزی مرهون پیشرفتهای حاصل شده در توسعه صنعت حمل و نقل، علوم و فنون و به نوعی توسعه وسایل و تسهیلات و تأسیسات زیربنایی لازم برای مسافرت بوده است. حمل و نقل، مقاصد گردشگری را برای نواحی گردشگرخیز قابل دسترسی میکند. کل گردشگری به راه دسترسی بستگی دارد. در حقیقت دسترسی یا عدم دسترسی، میتواند موجب اتصال و یا انفصال مقصد شود.
به هر حال برای برخی از مقصدهای گردشگری، محدودیتهایی که به وسیله سیستم حمل و نقل و ساختار زیربنایی مقصد (مثل فرودگاه و جاده) اعمال میشود، به صورت بزرگترین مانع و عامل بازدارنده در مسیر رشد گردشگری قرار میگیرد. چنانچه کشوری خواستار رسیدن به توسعه گردشگری پایدار باشد، توجه به بخش حمل و نقل و رقابتی کردن و انحصارزدایی از آن ضرورت مییابد. نکته قابل توجه این که حمل و نقل خود میتواند به عنوان یک عنصر جذاب در گردشگری مطرح شود.
در انتخاب روش حمل و نقل در گردشگری این عوامل تاثیر گذار هستند:
محدودیت زمانی، فاصله، موقعیت جغرافیایی، راحتی، امنیت، مزیت، قیمت و رقابت
در سال های گذشته بیش از نیمی از گردشگران بین المللی مسافرت خود را از طریق خطوط هوایی انجام دادهاند، 41 درصد از مسافرتها از طریق جادهها، 2 درصد از طریق حمل و نقل ریلی و 6 درصد نیز از طریق راههای آبی انجام گرفته است. روندهای اخیر نشان میدهند که سرعت رشد مسافرتهای هوایی از سایر روشهای مسافرت بیشتر بوده است و سهم آن رو به افزایش است.
صنعت حمل و نقل از ارکان اصلی صنعت گردشگری است. ایران به دلیل گستردگی منابع طبیعی و فرهنگی از حمل و نقل زمینی بیشتر از سایر گونه های حمل و نقل بهره می برد.
حمل و نقل همان چیزی است که گردشگر را به مقصد ارتباط می دهد. وسایل حمل و نقل ضعیف می تواند شمار گردشگران یک کشور را تحت تاثیر قرار بدهد. بنابراین توسعه گردشگری باید همگام با تجهیزات ناوگان حمل و نقل صورت بگیرد. توسعه حمل و نقل با ارتقای کیفیت خدمات رسانی در مسیرهای هوایی، زمینی، ریلی و جاده ای شروع می شد و با تأسیس فرودگاه های محلی و راه های جدید و بالا بردن امنیت وسایل حمل و نقل ادامه می یابد.
وابستگی گردشگری به حمل و نقل زمانی مشخص می شود که برای توسعه یک جاذبه خاص برنامه ریزی می کنیم. پیش شرط لازم برای توسعه جاذبه قابلیت دسترسی آن است. طبق آمار سازمان جهانی گردشگری یکی از عوامل رشد چشمگیر گردشگری بین سال های 2005 تا 2016 و ثبت رکورد بیش از یک میلیار و سیصد میلیون گردشگر به دلیل بهبود زیرساخت های حمل و نقل و نوآوری های فناوری در این بخش است. طی سال های اخیر، وسایل حمل و نقل مثل کشتی های کروز، قایق های سواری که مسیر رودخانه را طی می کنند، قطارهای اکسپرس و غیره علاوه بر اینکه نقش واسط بین مبدأ و مقصد را بازی می کنند، خود یک جاذبه مجزا محسوب می شوند.
مهم ترین وسیله حمل و نقل در صنعت گردشگری هواپیماست. حمل و نقل با خودرو یا ماشین برای مسافت های کوتاه و ارتباط با جامعه محلی مناسب است و نسبت به سایر وسایل ارتباطی انعطاف پذیری بیشتری دارد. در صورتیکه محدودیت زمانی و فاصله ای وجود نداشته باشد، بسیاری از گردشگران به دلیل صرفه اقتصادی سفر با این وسیله نقلیه را ترجیح می دهند. قدیمی ترین شیوه حمل و نقل قطار است. امروزه به لطف تکنولوژی های پیشرفته قطارهای مافوق سرعت با هواپیماها و خودرو ها رقابت می کنند. قایق سواری که از گرانترین وسایل حمل و نقل در گردشگری محسوب می شود و تنها 6 درصد از کل را در بر می گیرد.
در ادبیات رشته حمل و نقل بیشترین توجه به گردشگری در حوزه مقوله تقاضای سفر و مهندسی ترافیک مطرح شده است. با این دید گردشگران بخشی از مسافران هستند که دارای اهداف سفر تفریحی و گردشگری می باشند. از این رو دارای رفتار و الگوی سفر متفاوتی هستند و توزیع زمانی سفر ویژه ای را به وجود می آورند.
در بحث تقاضا و حجم ترافیک پس از اشاره به ماهیت غیر یکنواخت تقاضای حمل و نقل توزیع زمانی ترافیک در طول سال، ماه، روز و ساعت اوج ترافیک مورد بررسی قرار گرفته و تشریح شده است. در بخش فوق اشاره میشود که در مقایسه با راه های درون شهری و برون شهری، راه های دسترسی مناطق گردشگری دارای تغییرات شدیدتر ماهانه، هفتگی، روزانه و ساعتی میباشند. لذا به دلیل ماهیت پر نوسان راه های گردشگری، با وجود این که به خودی خود مقدار نسبت ترافیک ساعت اوج به متوسط ترافیک روزانه در مقایسه با سایر راه ها بیشتر در نظر گرفته میشود، با این وجود مشکلی که در مورد این راه ها مطرح میشود این است که در این راه ها هزینه تراکم بیشتری به سیستم حمل و نقل وارد می گردد.
صنعت گردشگری به سرعت در حال گسترش است و این صنعت به یکی از بزرگترین زمینه های کسب و کار در جهان مبدل شده است. افق های روشن، مقاصد جدید، گروه های تازه گردشگران و انواع رو به تکامل گردشگری همه و همه نوید دهنده گسترش این صنعت هستند. هم چنین صنعت گردشگری حاصل مسافرت و اقامت مردم در خارج از محیط متعارف خود می باشد. در گردشگری زیر ساخت ها به خصوص حمل ونقل درتوسعه گردشگری دارای اهمیت است. توسعه حمل و نقل تاثیر عمده ای بر رشد و هدایت این صنعت داشته است. فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن راحت، سریع و ارزان شرط لازم توسعه گردشگری است. بسط وگسترش ارتباطات و وسایل مدرن حمل ونقل، توسعه خدمات هواپیمایی و فرودگاهی و بهره برداری از راه های ارتباطی و مواصلاتی براستقبال گردشگران بر مقصد های گردشگری خواهد افزود.
امروزه استفاده از خودرو یا اتومبیل شخصی باعث تغییر عادت مسافرت شده است. استفاده از این وسیله نقلیه مزیت هایی نیز دارد : از جمله این که وسیله نقلیه بهتر، ارزان تر، راحت تر و انعطاف پذیرتر است. اتوبوس های مسافربری، مینی بوس ها، میدل باس های تفریحی و خودرهای ون و سواری کرایه ای شکل دیگری از حمل و نقل جاده ای اند.
توجه به نقش صنعت حمل و نقل در توسعه گردشگری، به عنوان یک رکن اساسی و محوری تنها ۸/۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و این میزان بسیار اندک است. این در حالی است که ایران جزو ۱۰ کشور مهم گردشگری جهان است و الگوسازی مناسب و عملی موجب می شود تا سرمایه گذاران و مردم بیشتر به سمت این صنعت و سرمایه گذاری در آن ترغیب شوند.
در صورت توسعه صنعت گردشگری در کشورمان، باید از قالب دولتی و انحصاری خارج شود و در واقع سیاست گذاری با دولت و کار اجرایی با بخش خصوصی باشد. با اشاره به رقابت تنگاتنگ در پی بهره گیری از مزایای بی شمار گردشگری در میان کشورهای مختلف، باید گفت در ماهیت تمام سیاست های جهانگردی توجه به یک اصل اساسی و پراهمیت تحت عنوان «توسعه پایدار»، به عنوان هدفی دراز مدت در تمام سطوح چه سازمان های تصمیم گیر و سیاستگذار و چه شرکت ها و واحدهای اجرایی وجود دارد و از این منظر گردشگری را باید به عنوان صنعتی فرابخشی در آیینه سیاست ها و برنامه هایی نگاه کرد که توسعه آن مستلزم تعامل و همکاری نزدیک میان تمام دست اندرکاران این صنعت است. حمل و نقل به تعبیری قلب صنعت جهانگردی محسوب می شود، و اگر منظور از حمل و نقل همان مسئولیت جابجایی مسافر و گردشگری از نقطه ای به نقطه دیگر باشد، میزان کارآیی، راحتی، سلامت و امنیت این سیستم در تعیین میزان رضایتمندی و نوع تجربه و کیفیت سفر گردشگر تاثیر بسزایی دارد و این امر بر این اصل اساسی تاکید دارد که میان توسعه یافتگی، پیشرفت و کارآمدی صنعت حمل و نقل و کیفیت خدمات موجود در آن با رشد صنعت گردشگری رابطه ای مستقیم و غیرقابل تجزیه وجود دارد.
در صورت توسعه صنعت گردشگری در کشورمان، باید از قالب دولتی و انحصاری خارج شود و در واقع سیاست گذاری با دولت و کار اجرایی با بخش خصوصی باشد. با اشاره به رقابت تنگاتنگ در پی بهره گیری از مزایای بی شمار گردشگری در میان کشورهای مختلف، باید گفت در ماهیت تمام سیاست های جهانگردی توجه به یک اصل اساسی و پراهمیت تحت عنوان «توسعه پایدار»، به عنوان هدفی دراز مدت در تمام سطوح چه سازمان های تصمیم گیر و سیاستگذار و چه شرکت ها و واحدهای اجرایی وجود دارد و از این منظر گردشگری را باید به عنوان صنعتی فرابخشی در آیینه سیاست ها و برنامه هایی نگاه کرد که توسعه آن مستلزم تعامل و همکاری نزدیک میان تمام دست اندرکاران این صنعت است. حمل و نقل به تعبیری قلب صنعت جهانگردی محسوب می شود، و اگر منظور از حمل و نقل همان مسئولیت جابجایی مسافر و گردشگری از نقطه ای به نقطه دیگر باشد، میزان کارآیی، راحتی، سلامت و امنیت این سیستم در تعیین میزان رضایتمندی و نوع تجربه و کیفیت سفر گردشگر تاثیر بسزایی دارد و این امر بر این اصل اساسی تاکید دارد که میان توسعه یافتگی، پیشرفت و کارآمدی صنعت حمل و نقل و کیفیت خدمات موجود در آن با رشد صنعت گردشگری رابطه ای مستقیم و غیرقابل تجزیه وجود دارد.
حمل و نقل در گردشگری در واقع مربوط به نقل و انتقال مسافرانی است که به آنها گردشگر اطلاق می گردد. و در همین راستا شرکت دریان سفر امید خدمات حمل و نقل گردشگری را در انواع مختلف آن ارائه می نماید. با توجه به انواع تورهای و گشت هایی که در صنعت گردشگری موجود است، حمل و نقل گردشگری به سه بخش اصلی تقسیم می گردد :
- حمل و نقل جهت تورهای ورودی (ایرانگردی جهت گردشگران خارجی)
- حمل و نقل جهت تورهای خروجی (جهانگردی جهت گردشگران داخلی)
- حمل و نقل جهت تورهای داخلی (ایرانگردی جهت گردشگران داخلی)
به لحاظ کیفی خدمات حمل و نقل جهت گردشگران تورهای ورودی به مراتب متفاوت تر و پیچیده تر می باشد و اجرای دقیق آن چالش های زیادی را برای شرکت ها و کارگزاران صنعت حمل و نقل مسافر بدنبال خواهد داشت. از آنجا که یکی از مهمترین و اصلی ترین ارکان و اجزاء گردشگری و تور، خدمات حمل و نقل می باشد، لذا گردانندگان و مجریان تورهای گردشگری حساسیت ویژه ای نسبت به چگونگی ارائه این خدمات از سوی کارگزاران و شرکت های حمل و نقل دارند و همواره یکی از پرچالش ترین بخش های اجرائی آنها، بخش حمل و نقل می باشد.
به لحاظ کیفی خدمات حمل و نقل جهت گردشگران تورهای ورودی به مراتب متفاوت تر و پیچیده تر می باشد و اجرای دقیق آن چالش های زیادی را برای شرکت ها و کارگزاران صنعت حمل و نقل مسافر بدنبال خواهد داشت. از آنجا که یکی از مهمترین و اصلی ترین ارکان و اجزاء گردشگری و تور، خدمات حمل و نقل می باشد، لذا گردانندگان و مجریان تورهای گردشگری حساسیت ویژه ای نسبت به چگونگی ارائه این خدمات از سوی کارگزاران و شرکت های حمل و نقل دارند و همواره یکی از پرچالش ترین بخش های اجرائی آنها، بخش حمل و نقل می باشد.
مهمترین و اصلی ترین خدماتی که به لحاظ پناسیل ناوگان و سال ها تجربه توسط شرکت دریان سفر امید ارائه می گردد، همین بخش خدمات حمل و نقل گردشگری می باشد. این شرکت یک از تخصصی ترین مراکز اجاره خودروهای توریستی و تشریفاتی جهت خدمات گردشگری را دارا می باشد.
جابجائی مسافرین تورهای یکروزه و چند روزه جهت مهمان های ایرانی و همچنین انتقال گردشگران خارجی که برای بازدید از مراکز تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی و ... وارد ایران می شوند، توسط شرکت دریان سفر امید انجام می شود. برنامه ریزی جهت جابجائی منظم و به موقع مسافرین این تورها از اهم اقدامات این شرکت می باشد و با توجه به بحث گردشگری جهت سرویس دهی از رانندگان و سفیرانی که در زمینه ارائه اینگونه خدمات تجربه لازم را داشته و نسبت به مسیر های گردشگری تسلط کافی را داشته باشند، استفاده می گردد. لازم بذکر است ناوگان شرکت دریان سفر امید جهت ارائه هرچه بهتر این خدمات دوره های آموزشی متنوع و کاربردی را جهت ارتقاء سطح دانش خود طی می کنند.
در حمل و نقل گردشگری از انواع خودروهای اتوبوس، میدل باس، مینی بوس، ون و سواری با توجه به تعداد مسافرین و همچنین مسیرهای گشت استفاده می شود. شرکت دریان سفر امید در ناوگان حمل و نقل خود از خودروهای مدل بالا با رانندگان مجرب و دوره دیده استفاده می نماید و در این خصوص تمامی تجربیات شرکت در خدمت ارائه هر چه بهتر سرویس های مورد نظر می باشد.
در ضمن تعدادی از خودروهای این شرکت جهت خروج از کشور و اجرای تورهای خروجی مجوزهای لازم را دارا بوده و در اصلاح کاپوتاژ شده اند و در زمان های لازم در گشت های زمینی خارج از ایران مانند کشورهای ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و بخصوص کشور عراق در زمان برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) مورد استفاده قرار می گیرند و آماده خدمت رسانی به تمامی مشتریان گرامی می باشند.
در صفحه اینستاگرام شرکت دریان سفر امید از جدیدترین رویدادها مطلع شوید و با ما همراه باشید.
(جهت دریافت خدمات مربوط به حمل و نقل گردشگری و اجاره دربستی تورها با ما تماس حاصل نمائید.)
واقعا از مطلبتون استفاده کردم .خیلی عالی بود .ممنون